پس از اثبات علمی انطباق نوروز با غدیر خم نیازی به بررسی سندی روایت معلّی بن خنیس نیست، ولی یادآور میشویم که:
اولا: او در سلسله ی اسناد کامل الزیارات (ص 62) قرار گرفته.
ثانیا: در سلسله ی اسناد تفسیر قمی (1/222) واقع شده.
ثالثا: شیخ طوسی او را از سفیران ممدوح برشمرده (الغیبة، ص 347).
رابعا: پس از شهادت وی امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند او داخل بهشت شد (کشی، ص 377)
خامسا: پس از شهادت او امام صادق علیه السلام تا صبح مشغول راز و نیاز بود و برای قاتل او از خدا طلب مرگ می کرد. امام در حال سجده بود که از خانه ی داود بن علی (قاتل معلّی) شیون برخاست و معلوم شد که وی به هلاکت رسیده است. (کشی، ص 378)
سادسا: امام صادق علیه السلام برای معلّی طلب مغفرت کرده و فرموده:
«رحم الله المعلّی» (کشی، ص 380)
آیة الله خویی در مورد هر سه روایت فرموده: این حدیث صحیح است.
(معجم رجال الحدیث، ج 18، ص 239 - 242)
در اعتبار حدیث معلّی همین بس که فقهای شیعه در طول قرون و اعصار به استناد حدیث وی به استحباب غسل، نماز و روزه ی عید نوروز فتوا داده اند. حجة الاسلام سید محمد علی میلانی فتوای بیش از 100 تن از فقها را در کتاب «نوروز» (ص 36 - 42) نقل کرده است.